Tekst herschrijven teamwork

Wat is het belang van tekst herschrijven op je website?

5 februari 2021
(Laatste update:
2 februari 2022)
Leestijd: 6 minuten
Auteur: Michael

Dit artikel over tekst herschrijven is bedoeld om de lezers te inspireren en vernieuwde inzichten te geven. Het is niet de bedoeling dat de inhoud wordt gekopieerd en elders hergebruikt wordt. Want dan sturen we de Plagiaatpolitie op je af en die maken, net als wij, geen grappen.

Wij doelen voor alle duidelijkheid op het herschrijven van je eigen teksten, die je op je eigen website hebt staan. Gedrukte tekst laten we buiten beschouwing omdat de effecten doorgaans wat minder makkelijk meetbaar zijn. Ook omdat die minder makkelijk aan te passen zijn, want als het eenmaal gedrukt staat…

‘OK leuk, maar waarom zou je dan je teksten herschrijven?’, vraag je je misschien af. ‘Wat is herschrijven überhaupt?’

Wat is herschrijven?

Een chique woord voor herschrijven is parafraseren. Het betekent eigenlijk niets anders dan de zinnen in je tekst anders formuleren, andere woorden gebruiken om feitelijk dezelfde boodschap over te brengen, maar dan beter. Bij het herschrijven van een tekst pas je ook de structuur aan, wissel je de volgorde van bepaalde passages om. Het herschrijven van een bestaande tekst is een manier om de tekst te verbeteren of optimaliseren, vaak door veel te schrappen of juist door informatie toe te voegen.

Teksten corrigeren

Om een tekst te verbeteren of optimaliseren zijn er doorgaans drie manieren hoe je dat kan aanpakken. De lichtste manier is corrigeren, waarbij je enkel verbeteringen aanbrengt op het gebied van bijvoorbeeld spelfouten, typfouten, verkeerd toegepaste interpunctie en grammatica, of foutief hoofdlettergebruik. Je laat de structuur van de tekst ongemoeid, de intentie achter een tekst wordt niet beter of slechter overgebracht. Je bereikt wel wat meer professionaliteit met correcties. Een tekst die stijf staat van de taalfouten leest ook niet lekker, en kan als effect hebben dat je een stuk minder serieus wordt genomen.

Redigeren

Ga je een stap verder, dan ben je aan het redigeren. Dan kijk je naast bovengenoemde correcties ook hoe je bepaalde zinnen kan herformuleren voor een betere leesbaarheid. Wat sowieso trouwens een heel effectief middel is om de afstand tot je doelgroep te verkleinen, is om je websitebezoekers te tutoyeren in plaats van ze met ‘u’ aan te spreken. Ook al is je doelgroep misschien actief in een heel formele sector, uiteindelijk zijn je websitebezoekers ook gewoon personen die zich ongemakkelijk voelen als je ze met ‘u’ aanspreekt. Vind je zelf in 1-op-1 gesprekken waarbij je in dezelfde ruimte met elkaar zit vaak ook niet prettig. Doe dat dan ook niet op je website.

Je kunt synoniemen toepassen voor een wat formelere, of juist informelere toon. Je kunt een tekst ‘actief maken’ door zinnen met voltooid deelwoorden + ‘wordt’ te vervangen door werkwoorden in tegenwoordige tijd. Van zinnen die niet helemaal lekker lopen kun je de woordvolgorde veranderen zodat ze wel kloppen.

En let nu goed op…:
Vaak genoeg kom je teksten tegen met ellenlange, wollige zinnen waar veel overbodige informatie in staat die niet relevant is of dubbelop, waardoor de kern van je boodschap volledig verzuipt in de woordwaterval en je halverwege die ene zin, die zo 5 à 6 regels in beslag neemt en bijna meer komma’s bevat dan werkwoorden, feitelijk de draad al kwijt bent, wat overigens makkelijk te verhelpen is door zo’n Goliath-zin simpelweg op te breken in enkele korte zinnen die veel makkelijker te verhapstukken zijn.

Wablief..? Juist, dat is ook redigeren.

Klassieke typmachine om teksten te herschrijven

Herschrijven

Als je echt helemaal los gaat op een bestaande tekst, ben je aan het herschrijven. Bij het herschrijven van een tekst gebruik je andere woorden om dezelfde boodschap duidelijker, overtuigender of begrijpelijker over te brengen. Dezelfde context, intentie, en inhoud, hetzelfde doel, dezelfde doelgroep, maar andere woorden die de kern van de boodschap veel begrijpelijker overbrengen.

Je zet passages in een andere volgorde, je voegt relevante informatie toe of laat juist stukken weg om de boodschap helder over te brengen. Langdradige, wollige teksten kort je in tot strakke teksten. Of je geeft juist wat meer context aan teksten die veel te kort door de bocht gaan, waarbij de schrijver automatisch aanneemt dat de lezer beschikt over bepaalde relevante kennis. In tegenstelling tot een tekst redigeren, waarbij je de structuur en opbouw van de tekst zoveel mogelijk intact laat, ga je bij herschrijven dus rigoureus te werk.

Een bestaande tekst volledig herschrijven tot een nieuwe, originele tekst, is net als een huis dat je volledig afbreekt en deels met dezelfde materialen weer helemaal opnieuw opbouwt. Kapotte stenen vervang je met nieuwe, en in plaats van een rijtjeshuis met drie woonlagen maak je er bij wijze van spreken een bungalow van. Compleet nieuw, maar wel nog steeds een woonhuis, met herkenbare elementen van het origineel.

Op welke manier je een tekst optimaliseert hangt af van de kwaliteit van de originele tekst. Die wordt bepaald door de doelgroep voor wie de tekst geschreven is, en het doel van de tekst. Wat moet de lezer doen na het lezen van de tekst, en in hoeverre gebeurt dat ook echt?

Waarom tekst herschrijven?

Teksten op de website van je onderneming hebben vrijwel altijd een commercieel doel. Als dat niet wordt bereikt, kan het heel waardevol zijn om je tekst kritisch te beoordelen en die te compleet te herschrijven.

Voor betere vindbaarheid in zoekmachines

Je kunt teksten herschrijven om beter gevonden te kunnen worden op Google of andere zoekmachines. Het helpt namelijk als je veel (maar ook weer niet té veel) en op de juiste plekken op je website dezelfde woorden gebruikt als die mensen intypen in het zoekbalkje wanneer ze zoeken naar het product of de dienst die jij levert.

Teksten op je website herschrijven betekent sowieso verversing van je content, wat op zich al een bijdrage kan leveren aan je SEO-score. Voordat je meteen fanatiek aan de slag gaat met je teksten, is het belangrijk dat er een plan achter zit. Als je slim gebruik maakt van tools als Google Search Console of andere SEO-tools kun je goed zien welke pagina’s op je website er baat bij kunnen hebben om herschreven te worden.

Wanneer je beter gevonden wordt, kun je automatisch verwachten dat er meer verkeer naar je website komt. Meer verkeer naar je website, betekent uiteraard meer kansen op hogere omzetten. Maar dat is niet gegarandeerd.

Tekst herschrijven om beter gevonden te worden

Voor hogere omzet of conversie via je website

Misschien sta je wel ergens hoog op pagina 1 van de zoekresultaten en heb je veel verkeer op je website, omdat je bijvoorbeeld decennia lang een reputatie hebt op kunnen bouwen en veel mensen je bedrijf kennen van naam. Maar als je de mensen afschrikt met de teksten op je website of in verwarring brengt, schiet je er weinig mee op. Dan kan je nog zo veel bezoekers hebben, als ze je website weer verlaten zonder dat ze op ‘bestel’ hebben geklikt, is het verspilling van alle tijd, geld en moeite die je erin hebt gestoken.

Je verkoopsucces staat of valt nog steeds met de overtuigingskracht van de teksten op je website. Veel ondernemers zijn in hun teksten veel te vrijblijvend. Daar kun je hele legitieme redenen voor hebben, maar met bescheidenheid kom je een stuk minder makkelijk tot je doelen of je groeipotentie dan wanneer je wat meer lef toont.

‘De brutalen hebben de halve wereld’ is een gezegde dat niet zomaar uit de lucht is komen vallen. Het is ontstaan omdat mensen dat zien gebeuren, keer op keer, generatie op generatie. Is dat dan een vrijbrief om lekker een onbeschofte, botte toon aan te slaan tegen je bezoekers op je website? Think again.

Maar wie een beetje lef durft te tonen, straalt ook zelfvertrouwen uit. Met zelfvertrouwen ben je meteen een veel betere ambassadeur voor je eigen merk, product of service, dan met bescheidenheid. Als jij overtuigd bent van je kwaliteit, wordt het al veel makkelijker om potentiële klanten te overtuigen dan wanneer je heel bescheiden bent en ze ruimte laat om ook bij je concurrentie te kijken.

Overtuigingskracht komt ook van goed snappen wat je websitebezoekers willen. Waarvoor, of waarmee komen ze naar je site? Met welke vraag, welk probleem of welk verlangen komen ze op jouw website terecht? Als je daar met je teksten goed op in weet te haken, schiet je conversie op je website omhoog en maak je van meer websitebezoekers betalende klanten.

Seal the deal met het herschrijven van je webteksten

Hoe kan Web-Kings je onderneming verder helpen?

Naast het herschrijven van de teksten op je website voor een betere vindbaarheid of hogere conversiegraad, zijn er ook een heleboel technische aspecten aan je website die verbeterd kunnen worden. Denk aan je webdesign, die vooral functioneel en duidelijk moet zijn in plaats van alleen maar ‘mooi’.

Technische aspecten als laadsnelheid van je website, up-to-date veiligheidscertificaten en plugins, die er ook weer voor zorgen dat je website goed blijft werken en dus een betere rating van Google kan krijgen. De specialisten van Web-Kings nemen je website kritisch door en kijken wat er ‘onder de motorkap’ allemaal nog meer verbeterd kan worden voor optimale prestaties en het bereiken van jouw commerciële doelen.

Als je wil weten hoe Web-Kings concreet voor jouw onderneming verder kan helpen, kun je contact opnemen of een belafspraak aanvragen, dan nemen wij contact met jou op wanneer het jou schikt.

Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?

Of heb je een andere vraag of opmerking?
We zitten voor je klaar. Neem contact met ons op via e-mail, telefoon of via dit formulier.

    × Hoe kan ik je helpen?