Wat is schema markup en wat doet het voor SEO?
(Laatste update:
5 mei 2021)Als je een SEO-strategie voor jouw bedrijf hebt ontwikkeld, heb je de term ‘Schema Markup’ misschien wel eens voorbij zien komen. Misschien heeft je webdeveloper of SEO-specialist het er wel eens over gehad. Maar wat is schema markup nou eigenlijk, en waarom is het belangrijk voor jouw website?
Wat is schema markup?
Schema Markup is een vorm van microdata die is ontwikkeld om zoekmachines te helpen bij het begrijpen van de inhoud van een webpagina. Het is de programmeertaal die de meeste zoekmachines begrijpen. Als je schema markup op de juiste wijze op jouw website implementeert, kun je daarmee zogenaamde ‘rich snippets’ krijgen. Rich snippets zijn vermeldingen in de zoekresultaten die extra informatie over jouw website laten zien. Voor zoekmachines blijft het erg lastig om te bepalen én te begrijpen waar een website precies over gaat. Door schema markup te implementeren vertel je de zoekmachines waar een pagina over gaat in hun eigen taal. Je helpt ze dus een handje bij het indexeren van jouw website. Hieronder vind je een voorbeeld van hoe een schema markup eruit kan zien.
Hoe ziet schema markup eruit?
Schema markup is een vooraf overeengekomen programmeertaal die zoekmachines vertelt wat de verschillende elementen op een website of pagina betekenen. De code van schema markup zie je niet op je website maar staat wel in de paginabron. Zoekmachines kunnen de code dus wel zien en lezen. Hierdoor kunnen zoekmachines extra informatie laten zien in de zoekresultaten. Als je bijvoorbeeld op ‘bureaustoel’ zoekt, ziet een standaard vermelding zonder rich snippet er zo uit:
Op de onderstaande afbeelding zie je een vermelding waarbij wél schema markup is toegepast. Zo zie je het aantal reviews, de gemiddelde beoordeling en links die je direct naar een specifieke pagina op de website brengen. Schema markup kan ervoor zorgen dat er veel meer informatie getoond wordt. Hoewel het gebruiken van schema markup geen garantie biedt voor een hogere positie in de zoekresultaten, is het implementeren van schema markup zeker de moeite waard. Onderzoek toont namelijk aan dat het gebruiken van schema markup de CTR tot wel 30% kan verhogen.
Waarom is schema markup belangrijk en hoe kun jij dit inzetten?
Schema markup kan worden gebruikt om allerlei dingen te beschrijven aan Google: van producten en evenementen tot nieuwsberichten en zelfs recepten. Er zijn echter een aantal toepassingen die extra handig zijn voor bedrijven.
Organisatie schema markup
Organisatie schema bevat informatie over een bedrijf of organisatie. Bovenstaande code is de organisatie schema van Web Kings. Een goed geïmplementeerde organisatie schema markup kan resulteren in een uitgebreide informatiebox naast de zoekresultaten, zoals het voorbeeld hieronder.
Persoon schema markup
Persoon schema markup bevat informatie over een individu. Het werkt op dezelfde manier als het organisatie schema, maar richt zich dan op een persoon:
Product schema
Product schema bevat informatie over een bepaald product. Het kan hier gaan om technische informatie, maar ook om beoordelingen van gebruikers of aanbiedingen:
Hoe kan je zelf aan de gang gaan met schema markup?
Er zijn verschillende manieren om schema markup te implementeren in je eigen website of blog. Daarvoor hoef je gelukkig geen extreme techneut te zijn. Je kunt gebruik maken van Google’s eigen Structured Data Markup Helper (‘gestructureerde data’ is een andere naam voor schema markup) om de pagina’s van jouw website stap voor stap te doorlopen en schema’s toe te voegen. Dit is echter wel een tijdrovende klus. Het is eenvoudiger om gebruik te maken van een WordPress plugin (mits je een WordPress website gebruikt). Er zijn meerdere gratis plugins waarmee je gemakkelijk schema markup kunt toevoegen aan je website. Zodra je schema markup hebt geïmplementeerd, kun je testen of je dat op je juiste wijze hebt gedaan met de Structured Data Testing Tool van Google zelf.
We hopen dat je met dit artikel een duidelijker beeld hebt gekregen van schema markup. Mocht je extra hulp van ons team willen hebben, dan kun je ons natuurlijk altijd een berichtje sturen!