Search Console en de wet van de grote getallen
(Laatste update:
16 augustus 2024)Statistici zijn van mening dat er rond de 2 miljard websites wereldwijd online zijn, hoewel er in 2013 al werd beweerd dat er zo’n 20 miljard websites per dag werden gecrawld door Google. Dat is 10 keer zo veel, en op moment van schrijven 8 jaar geleden. In die lijn zou het niet eens zo gek zijn als er volgens weer een ander in 2016 ruim 950+miljard websites wereldwijd actief zijn.
Wie nou gelijk heeft doet er eigenlijk niet zoveel toe. Want of het er nou veel, ontzettend veel, of nog een heleboel meer zijn, het lijkt een onmogelijke taak om jouw website bovenaan de lijst met zoekresultaten te hebben staan. Want zie maar eens een stevige positie te krijgen tussen al die miljarden met jouw salespagina. Dat is net alsof je met alle 6 miljard mensen op de wereld een marathon gaat lopen. Oud of jong, gezond of kreupel, iedereen doet mee. En iedereen wil winnen.
Enter Search Console.
Toegegeven, ook met een tool als Google Search Console vergt het nog steeds heel wat toewijding om hoger in Google te komen met je website. Toch wordt het wel een stuk makkelijker om te ontdekken wat er met je website gebeurt. Zeker als je in een competitieve markt actief bent, kun je in elk geval binnen je niche wel echt heel dicht bij die felbegeerde eerste pagina met zoekresultaten op Google komen.
Wij laten je zien hoe je handig gebruik kan maken van de waardevolle informatie die Search Console je aanreikt.
Wat is Search Console?
Search Console is een SEO tool van Google, een soort dashboard waarmee je inzicht krijgt in je websitestatistieken. Saai? Niet als je weet hoe sterk jouw uiteindelijke online resultaten worden bepaald door deze cijfers. Zeker niet als je weet hoe je winstgevendheid een enorme boost kan krijgen. En hoe de trends die je kunt volgen in Search Console jou kunnen helpen om, in elk geval binnen jouw niche, ergens heel hoog bovenaan de lijst met zoekresultaten te komen staan.
Telkens wanneer iemand, waar ook ter wereld, een zoekopdracht invoert op Google, neemt Google die op in zijn database. Hoewel de echte precieze cijfers natuurlijk niet bekend zijn, zouden dat er volgens recent onderzoek zo’n 35 miljard zoekopdrachten per dag moeten zijn.
Met Google Search Console kun je zien hoeveel zoekverkeer er uiteindelijk bij jouw website terechtkomt. Het laat zien hoe vaak jouw website voorkomt in de zoekresultaten van Google, naar aanleiding van bepaalde zoekopdrachten, ook wel bekend als ‘keywords’.
In een oogopslag kun je trends en ontwikkelingen zien per dag, per tijdsvak van een week, een maand, of meerdere maanden, tot ongeveer anderhalf jaar terug. Je ziet het aantal clicks op je website, de weergaves van jouw webpagina’s, en je gemiddelde positie op de ranglijst van Google.
Laat Search Console ook zien bij welke zoekopdrachten mijn website naar voren komt?
Jazeker! Search Console laat zien voor welke zoektermen jouw website ‘rankt’, oftewel ‘gerangschikt’ wordt. Als het goed is zijn dat belangrijke keywords die deel uitmaken van, of gerelateerd zijn aan jouw dienstverlening of het product dat je levert.
Daarnaast kun je ook zien welke pagina’s binnen jouw website ranken per keyword. Bovendien laat de tool je ook zien welke pagina’s sowieso te zien zijn in de zoekresultaten, of welke niet (meer).
Hoe helpt Search Console mij om mijn online strategie te bepalen?
Aan de hand van de cijfers en grafieken die Search Console over jouw website laat zien, kun je leren waarop jij je online marketing inspanningen op zou moeten richten, of welke pagina’s op je website optimalisatie vergen.
Los van het feit dat het best ego-strelend kan zijn om te zien welke woorden je een hoge positie geven in Google (zeker als je hoger staat dan menig concurrent in jouw markt!), kun je die informatie ook benutten om heel gericht te adverteren op bepaalde keywords. Dat geeft je voldoede zekerheid dat je budget effectief wordt besteed.
Wat eigenlijk nog veel waardevoller is om te weten, is waarop je achterblijft. Je weet dan waarop jij je online marketing inspanningen op zou moeten richten, of welke pagina op je website optimalisatie vergt.
Stel je voor, je verkoopt tweedehands auto’s en biedt daarnaast apk-keuringen, periodiek onderhoud en schadeherstel, of auto-accessoires aan. Het is natuurlijk best leuk om te zien dat je klanten jou beter kunnen vinden voor reparaties dan de schadehersteller verderop in de straat.
Maar als je daarnaast marges misloopt, doordat jij ergens op pagina 7 of 8 staat met jouw website voor ‘tweedehands auto’s’ of ‘occasions’, gaat er toch iets niet helemaal goed. Gelukkig zie je dit terug in de statistieken en weet je waar je moet bijsturen, welke pagina’s en keywords extra aandacht nodig hebben.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn website hoger in Google komt te staan?
Er zijn meer dan 200 factoren die je ranking positie binnen Google bepalen. Lang niet alle zijn even effectief of bekend. Eigenlijk zou de vraag hier moeten zijn: ‘hoe kan ik de informatie uit Search Console in mijn voordeel benutten’? Search Console is natuurlijk ‘maar’ een dashboard, die laat zien wat je website doet.
Belangrijk om voor ogen te houden, zijn de zoektermen die het dichtst bij jouw dienstverlening of product(range) passen. Dat zijn de keywords waarvoor je goed wilt ranken. Search Console laat zien welke pagina’s op je website de meeste views krijgen, het vaakst in de zoekresultaten voorkomen. Je kunt per pagina zien voor hoeveel en voor welke zoekwoorden deze rankt. Als de pagina’s met de meeste views helemaal niets met jouw kernactiviteiten als bedrijf te maken hebben, weet je waar je je focus meer op moet leggen.
Beperkingen van Search Console
Search Console kent ook wat beperkingen. Zo kun je geen analyses uitvoeren van andere websites, zoals van concurrenten. Er zijn vele andere SEO-tools waarmee dat wel kan. Je kunt met Search Console daarom helaas geen keywords analyseren die buiten je domein vallen, maar mogelijk wel interessant voor je zouden kunnen zijn.
Voor goede SEO-strategie is het daarom wel ook heel zinvol om naast Search Console ook gebruik te maken van ander SEO tools. Daar zijn dan wel weer kosten aan verbonden in de meeste gevallen, dus wel een belangrijke afweging waard. Met andere SEO-tools kan je andere analyses doen, die je helpen om andere aspecten van je seo-strategie vorm te geven.
Waarom Search Console?
Omdat Search Console van Google is, staat Search Console van alle SEO-tools het dichtst bij de bron. De betrouwbaarheid van de cijfers is daarom hoger vergeleken met andere SEO-tools, die alleen maar een indicatie of schatting kunnen afgeven. Overigens door de jaren wel enorm verbeterd, maar tegelijkertijd is Search Console dat ook.
Wij gebruiken naast Search Console ook andere betaalde SEO-tools om winstgevende websites te bouwen die hoog in de zoekresultaten op Google komen te staan en dus makkelijk te vinden zijn voor je doelgroep. Bovendien kunnen we je helpen je content te optimaliseren en aan te laten sluiten aan de zoekintenties van jouw doelgroep en ideale klant-types.
Hoe kan Web-Kings je onderneming verder helpen?
Naast het bouwen van een nieuwe website, analyseren we al zoveel mogelijk welke mogelijkheden er zijn voor een betere vindbaarheid of hogere conversiegraad, met de statistieken van je eventuele huidige website. De specialisten van Web-Kings nemen je website kritisch door en kijken wat er ‘onder de motorkap’ allemaal nog meer verbeterd kan worden voor optimale prestaties en het bereiken van jouw commerciele doelen.
Zo kijken we naar de technische aspecten aan je website die geoptimaliseerd kunnen worden, zoals je webdesign, de laadsnelheid van je website. Daarnaast zorgen we ervoor dat je veiligheidscertificaten en plugins up-to-date zijn. Die zorgen er ook weer voor dat je website goed blijft werken en je dus een betere rating van Google kan krijgen.
Als je wil weten hoe Web-Kings concreet voor jouw onderneming verder kan helpen, kun je contact opnemen of een belafspraak aanvragen, dan nemen wij contact met jou op wanneer het jou schikt.
Bronnen: Welingelichtekringen, Tweakers, Frankwatching, Stormachtig. Met afbeeldingen van Unsplash en onze eigen mediabibliotheek.