Online formulieren maken met Gravity Forms
(Laatste update:
16 augustus 2024)Heb je veel uiteenlopende klantgroepen voor wie je verschillende diensten of producten aanbiedt? Formulieren kunnen heel handig zijn om je websitebezoekers, die met een bepaalde wens of verwachting naar je site komen, stap voor stap te begeleiden naar precies de juiste dienst of product.
Het moment dat een bezoeker op je website een formulier moet invullen, wordt gezien als het ideale conversie-moment. Deze ‘bijna-klant’ is na het bekijken van je website eigenlijk al helemaal overtuigd om bij jou een aankoop of aanvraag te doen. Misschien heeft er zelfs al een eerste gesprek plaatsgevonden tussen jullie. Hoe zorg je er nou voor dat deze potentiële klant, die serieus geïnteresseerd is, bij het invullen van het formulier geen ‘afhaker’ wordt? Want vergis je niet, formulieren zijn vaak een ultieme ‘maker’ of ‘kraker’ op je website.
Gemak of noodzakelijk kwaad?
Formulieren zijn heel nuttig voor jou om een goed beeld te krijgen van de wensen en behoeften van je potentiële klanten. Zeker als je een B2B-ondernemer bent, wil je wel graag weten of een klant goed bij je past, en of jouw dienstverlening wel goed genoeg aansluit op de behoefte van een potentiële klant. Bedenk wel, dat voor hén het invullen van formulieren doorgaans niet de meest spectaculaire bezigheid is. Het is zeker niet de reden waarvoor bezoekers naar je website komen.
Een formulier zal trouwens ook lang niet altijd een direct gesprek kunnen vervangen, of dat nou ‘live’ of telefonisch is. Voordat je begint met formulieren opstellen, is het goed om eerst even bij jezelf af te vragen of het wel bij je dienstverlening past om je websitebezoeker allemaal dingen in te laten vullen. Kun je de dingen die jij wilt weten van klanten in elke fase van de customer journey niet veel makkelijker te weten komen in een simpel, maar veel persoonlijker en vaak ook effectiever telefoongesprek?
En bedenk goed wat het juiste moment is om je klant een bepaald (lees: uitgebreid) formulier toe te sturen en in te laten vullen. Misschien is een geïnteresseerde bij een eerste bezoek aan je website nog niet helemaal overtuigd en wil die misschien alleen informatie aanvragen. Een heel vragenvuur, ook al is die mooi vormgegeven in een formulier, is dan vaak al voldoende een trigger om maar even verder te gaan kijken naar andere aanbieders.
Hoe helpt een plugin als Gravity Forms jou als website-eigenaar?
Gravity Forms is een betaalde plugin voor je WordPress website, die vrijwel volledig gericht is op gebruiksvriendelijkheid, voor zowel de website-eigenaar als degenen die de formulieren invullen. Gravity Forms werkt met een drag-and-drop systeem, zodat jij als website-eigenaar of -beheerder, zonder dat je daar technische kennis voor nodig hebt, eenvoudig allerlei soorten formulieren kan maken, monitoren én onderhouden.
Geheel in lijn met de functionaliteit van je website, of de belangrijkste taken die op je website worden uitgevoerd door je gebruikers, kun je met Gravity Forms je website tot een ware conversie-machine omtoveren. Natuurlijk is het ook met een tool als Gravity Forms nog steeds belangrijk om online formulieren slim op te bouwen en de vragen die je stelt logisch te groeperen. Doe je dat niet, dan creëer je juist meer afstand tussen jou en je potentiële klant. Een afstand die je eigenlijk al had overbrugd met alle relevante informatie op je website, je converterende teksten en je verleidende design.
Aan de andere kant kun je ook heel slim gebruik maken van een formulier, met bepaalde vragen die ervoor zorgen dat websitebezoekers die buiten je doelgroep vallen bewust geen contact met je opnemen. Jouw doel is dan om de kwaltieit van je leads of zelfs van je conversie omhoog te schroeven, door middel van de juiste filtering in je formulieren. Een vraag als ‘Wat is je budget’ kan bijvoorbeeld heel goed helpen als jij je met je dienstverlening alleen op high-end klanten richt. Met Gravity Forms kun je dit makkelijk zelf voor elkaar krijgen zonder tussenkomst van developers.
De velden zijn in Gravity Forms logisch gecategoriseerd en benoemd, maar je kunt ook heel eenvoudig teksten aanpassen en velden een andere titel of naam geven. De antwoordmogelijkheden kun je als tekstformat of als meerkeuze aanbieden en ook die zijn allemaal weer heel eenvoudig naar jouw inzicht aan te passen op alle mogelijke manieren. Zo zorg je voor formulieren die duidelijk zijn voor je websitegebruikers. En dat is enorm belangrijk, want dat zijn degenen die de formulieren invullen en uiteindelijk voor jouw omzet zorgen.
Gebruiksvriendelijkheid voorop
Je maakt in een handomdraai dynamische formulieren, waarbij het vervolg afhangt van je antwoord op een eerdere vraag. Wat heel slim is bij Gravity Forms, is dat je formulieren kan maken die uit meerdere delen of pagina’s kunnen bestaan. Dat is super handig, want zo voorkom je dat je websitebezoeker het gevoel krijgt meteen overladen te worden met een stortvloed aan vragen. Dat werpt namelijk vooral weerstand en soms zelfs irritatie op, waardoor een bijna-conversie direct omslaat in een afhaker.
Wat daar al bij helpt, is de mogelijkheid om de voortgang in het (totale) formulier weer te geven, wanneer formulieren uit meerdere delen of pagina’s bestaan. Begin met ‘makkelijke’ vragen waar je bezoeker snel en makkelijk een antwoord op kan geven. Bewaar de lastigere vragen, of vragen over gevoelige informatie voor een volgende pagina in het formulier, of misschien wel een heel ander moment. Jouw betrouwbaarheid als ondernemer wordt mede bepaald door een mate van consequent zijn, bijna tot aan het sociaal wenselijke aan toe. Grilligheid werkt in de hand dat mensen niet meer goed weten wat ze daadwerkelijk aan je hebben. Dat werkt door vanuit je website tot aan de formulieren die je laat invullen door je websitebezoekers.
Belangrijke voordelen van Gravity Forms op een rijtje
Gravity Forms bevat veel bruikbare, vooraf ingestelde features die je ook nog kunt tweaken of naar eigen inzicht weglaten.
Een belangrijk USP, is dat gegevens geheel AVG-proof en geautomatiseerd kunnen worden gedeletet. Anno 2020 is dat een onmisbare feature.
Afhankelijk van je bedrijfsprocessen, zul je bepaalde formulieren misschien niet primair op je website willen laten verschijnen. Voor een uitvoerige intake of bijvoorbeeld een anamnese bij zorgaanbieders, wil je vanwege gevoelige informatie gericht een url kunnen mailen naar prospects of cliënten.
Je kunt zo veel of zo weinig formulieren als je zelf wil aanmaken en integreren met je website, voor alle verschillende gebruikerstypes en -groepen zoals je collega’s, (potentiële) klanten of partnerbedrijven.
Een leuke feature is dat je in WordPress heel eenvoudig de conversie-graad van elk formulier kan bijhouden. Dat wil zoveel zeggen als dat je in een afgeschermde omgeving kan zien hoe vaak het formulier is geopend of bekeken, maar ook hoe vaak formulieren daadwerkelijk zijn ingevuld en verstuurd zijn. Is leuk, maar met Google Analytics heb je veel uitgebreidere mogelijkheden om je conversies te meten.
Met Google Analytics kun je veel meer en relevantere metingen doen, en bovendien een geldelijke waarde koppelen aan elke lead. Het bijvoorbeeld relevant om te weten waar je bezoekers vandaan komen, hoe ze op je site terecht zijn gekomen, zoals via een betaalde advertentie op Google of andere platformen, en daarom veel waardevollere informatie dan alleen maar zien hoeveel keer een formulier is bekeken en ingevuld.
Hoe kan Web-Kings jou hierbij helpen?
Is je website de nummer 1 tool die gebruikt wordt door je doelgroep en klanten? Lenen je diensten en je website zich perfect voor uitgebreide filtermogelijkheden of informatieverstrekking binnen uiteenlopende thema’s? Wordt je website veel gebruikt voor contactverzoeken, of vragen je websitebezoekers informatie of offertes aan met behulp van een online formulier?
Voorkom dat het invullen van een formulier zal worden gezien als een noodzakelijk kwaad, een obstakel, daar haken veel mensen op af. Web-Kings helpt je conversiegraad te verhogen met slimme, doordachte online formulieren die naadloos aansluiten op je bedrijfsprocessen en passen in je branding strategie.