Hoe werken tekst en design samen voor een hogere conversie op je website?
(Laatste update:
16 augustus 2024)Je hebt een prachtige nieuwe website laten maken door een professioneel internetbureau. Het moderne design laat een frisse uitstraling zien en een sprankelende, professionele bedrijfscultuur. Met een bijna over-enthousiast “Laat de leads maar lekker binnenstromen!”, sloot de Sales manager vol verwachting zijn power-speech af op de borrel voor de lancering van de nieuwe website.
Niets blijkt minder waar. Behalve een veelbelovende piek in je organische bezoekersaantallen en een handvol complimenten van bestaande klanten en relaties, heeft de nieuwe website nog steeds geen nieuwe leads opgeleverd. “Hoe kan dat? We zijn nu al een paar weken live met onze nieuwe website. Hadden we dan tóch de teksten van onze oude website moeten verversen, zoals het internetbureau had geadviseerd?”
Wat heb ik nog meer nodig dan een snelle website met een duidelijk design?
Volgens sommige studies neemt maar een heel klein percentage van je websitebezoekers direct bij het eerste bezoek al iets af van het aanbod op de website. Zou het niet ideaal zijn als elke nieuwe bezoeker meteen iets bij je koopt?
Een kwalitatief goede website ziet er niet alleen goed uit, maar werkt ook echt voor je business. Dat houdt in dat een goede website op een effectieve manier zijn doel of functie vervult, leads voor je genereert, of je online verkoop stimuleert. Naast het aanbod en het webdesign, staan zeker ook de teksten op je website aan de basis van je (online) succes.
Met een effectief design trek je de aandacht, maar tegelijkertijd elimineer je alle afleiding. Je leidt je websitebezoeker richting die ene call to action. Je vestigt de aandacht van je bezoeker op de juiste plek op het scherm, waar de juiste woorden ze vervolgens verleiden om daadwerkelijk over te gaan tot een actie die jou wat oplevert.
Uiteindelijk wil je niet alleen hogere bezoekersaantallen in totaal, maar natuurlijk ook dat elk bezoek aan je site iets oplevert. Hoe gaaf zou het zijn als steeds meer websitebezoekers bij hun eerste bezoek al iets bij je afnemen? Of dat hun eerste bezoek aan je website zo veel indruk maakt, dat ze terugkomen om hun aankoop alsnog te doen?
Waarom is tekst zo belangrijk?
Voordat je je kunt richten op de teksten voor je website, je landingspagina’s en op actiebuttons, is het handig om weer even terug te gaan naar de basis. Wat is het bestaansrecht van je business? Vanuit welke situatie ontstaat de behoefte aan jouw product of dienst, met welke pijn en verwachting komen bezoekers naar je website? Hoe verloopt de gedachtegang van je websitebezoekers terwijl ze je site bekijken?
Met de juiste woorden sla je de brug naar de belevingswereld van je (ideale) klant. Voor het vinden van de juiste woorden is het uiteraard essentieel om je doelgroep goed te kennen én te snappen. Wanneer je weet wat hen triggert, weet je hoe je met de juiste inhoud het denkpatroon van websitebezoekers geleidelijk meeneemt in de juiste richting.
Zorg ervoor dat je bezoekers zich niet gepusht voelen met schreeuwerige of gebiedende commando’s. Push wekt eerder weerstand op, dan dat het mensen overtuigt. Het is veel leuker en interessanter als klanten zelf inzien dat jij bent wie ze nodig hebben, dan dat je ze dat moet vertellen.
“Webdesign en webcopy werken samen voor een converterende website“
Hoe maak ik het mijn klant zo makkelijk mogelijk met design en tekst?
Met een helder beeld van je doelgroep, een frisse blik op de functie en het doel van je website, kun je makkelijker bepalen hoe je je website het beste kan ontwerpen. Daarna kijk je weer wat meer in detail naar het doel van elke pagina op je website. Je website is opgebouwd uit minimaal een homepage, een contact pagina, een diensten- of productpagina en een over-ons pagina.
Voor optimale efficiëntie en effectiviteit heeft elke pagina op je website één eigen doel, één duidelijke call to action. Alleen maar om het je bezoekers of klanten zo makkelijk mogelijk te maken, houd je daar rekening mee bij het design. Ook de teksten en de rest van je content moeten goed aansluiten op dat ene doel. Je bezoekers komen namelijk met een bepaalde urgentie of verwachting naar je site en willen vervolgens niet zelf hoeven zoeken of bedenken wat jij duidelijk probeert maken.
Webcopy is vrijwel onlosmakelijk verbonden met webdesign en webdevelopment. Met alleen een sterk design op je website zonder goede inhoud, zul je nooit iets verkopen. In de visie van Web-Kings vullen design en tekst elkaar aan voor echte toegevoegde waarde op je website. Met de juiste teksten op de juiste plek werkt je website optimaal voor je business.