10 vragen die je eerst moet stellen om online succes te kunnen behalen
(Laatste update:
16 augustus 2024)Heb jij een goed idee? Jij wilt natuurlijk dat dit idee een groot succes gaat worden! Onze web-kings hebben de afgelopen jaren aan onwijs veel digitale projecten gewerkt. Veel van deze projecten zijn een groot succes geworden waarbij andere helaas de digitale deuren hebben moeten sluiten. Wij hebben kunnen herkennen wat de eigenschappen zijn van de ondernemingen die online succes hebben behaald en zijn tot de conclusie gekomen dat deze organisaties de juiste vragen aan zichzelf blijven stellen.
Wij hebben voor jou de belangrijkste 10 vragen op een rijtje gezet die jij moet stellen voordat jij gaat beginnen aan jouw digitale avontuur.
Vraag 1: Hoe ziet jouw businessmodel eruit?
De meest essentiële vraag om te stellen is hoe komt jouw businessmodel eruit te zien? Het is belangrijk voor dat je start inzicht te krijgen over hoe jouw bedrijf gaat opereren en wat de verwachte winst zal gaan zijn. Heb je goed inzicht in hoeveel je gaat verkopen? Heb je goed grip op jouw kosten? Hoeveel geld is er allemaal nodig om het idee vorm te geven en van de grond te krijgen? Hoeveel geld ben je kwijt aan marketing en houd je ook rekening met de kosten van het personeel?
Natuurlijk zijn al deze vragen niet in beton gegoten maar zullen je wel een indicatie geven of jouw onderneming levensvatbaar is. Als bepaalde aannames niet kloppen is het slimmer om gelijk terug te gaan naar de tekentafel dan op deze manier door te modderen.
Vraag 2: Wat ga je eigenlijk aanbieden aan jouw klanten?
Misschien denk je wel wat een rare vraag is dit eigenlijk! Maar heb je je wel eens afgevraagd wat jij nou écht aanbiedt aan jouw klant? Welke behoeften hebben zij en waarin faciliteer jij? Als je hier goed over nadenkt krijg je inzicht in dat je vaak iets aanbiedt wat een veel groter probleem oplost.
Naast jouw product of dienst bied je jouw klanten ook een ervaring aan. Hoe loopt de beeldvorming van jouw bedrijf? Hoe kunnen ze contact met jou opnemen?
Wij hebben gezien dat hoe duidelijker je dit allemaal hebt hoe makkelijk klanten voor jou zullen kiezen en weten waar je voor staat. Het kan ook voorkomen dat sommige niet voor jouw bedrijf kiezen! Helemaal niet erg want niet iedereen past in jouw bedrijfsfilosofie.
Vraag 3: Waarom wil je dit gaan aanbieden aan jouw klanten?
Het bedenken van een product of dienst is een van de eerste stappen die je zet als je begint met ondernemen. Maar waarom ga jij eigenlijk dit aanbieden? Wat is jouw affiniteit met de product of dienst?
Hoe duidelijker je voor jezelf hebt waarom jij dit wilt gaan aanbieden je met meer enthousiasme en overtuiging jouw product kan aanbieden. Je zult tijdens het ondernemen verschillende obstakels op jouw pad krijgen. Met een flink dosis enthousiasme is de wedstrijd al meer naar jouw hand gezet. Hoe bevlogener jij bent over jouw product of dienst hoe enthousiaster mensen om jou heen hierover ook gaan praten.
Vraag 4: Waarom moeten ze specifiek jou hebben hiervoor?
Is het voor jouw klanten duidelijk waarom ze specifiek jouw bedrijf moeten hebben? In elke markt zul je immers te maken hebben met concurrentie. Hoe duidelijker jij je kan profileren van jouw concurrentie hoe gemakkelijker het wordt om voor jou te kiezen.
Waar zit jij onderscheidende vermogen? Heeft dit te maken met kennis? Is het jouw prijs? Hoe eenvoudig maak jij het om jouw dienst te leveren?
Vaak loont het om een goede niche te zoeken. Sommige markten zijn echt verzadigd van aanbieders en het is hierin lastig onderscheidend te zijn. Vaak komt dan ook de marge op je product onder druk te staan. In het begin van je onderneming zal het zoeken worden naar jouw niche maar hoe dichter je deze weet te benaderen hoe makkelijker het wordt om jouw producten en diensten te verkopen.
Onze ervaring is dat een product of dienst niet volledig uniek hoeft te zijn. Wel jouw uitingen hieromheen en het verhaal erachter. Misschien heb je wel een bepaalde methode die ervoor zorgt dat je altijd een bepaalde kwaliteit kan leveren of heb je bepaalde kennis en ervaring in huis die jou een paar stappen voor geven op jouw concurrentie. Hoe herkenbaarder jij bent hoe makkelijk en sneller klanten voor jou kiezen en natuurlijk klant blijven.
Vraag 5: Hoe bereik ik mijn klanten?
Jouw potentiële klanten moeten weten van jouw bestaansrecht als onderneming. Hoe ga je jouw doelgroep bereiken en nog belangrijker hoe ga je ze overtuigen om wat te kopen bij jou?
Er zijn verschillende middelen die je kan inzetten om jouw klanten te bereiken. Hoe je jouw klanten het beste kan bereiken hangt helemaal af van waar ze zitten. Online heb je veel opties die je kan inzetten maar er is natuurlijk offline ook nog steeds veel mogelijk.
Een groot voordeel van online marketing is dat het volledig meetbaar is. Je ziet gelijk of er rendement uitkomt en je kan goed finetunen. Wel kan het even duren voordat je de juiste snaar raakt. Om hiermee goed aan de slag te gaan ben je zo al een half jaar verder.
Onze ervaring is dat succesvolle organisaties een goede marketingmix hadden gevonden en verschillende kanalen inzetten om hun klanten te bedienen. Zo combineerden zij bijvoorbeeld Facebook met Google Ads en deden ze aan zoekmachine optimalisatie.
Afhankelijk van de concurrentie kan het wel vaak een numbers game worden. Hoe beter alles draait hoe beter je kan gaan opschalen. Een creatieve en flexibele aanpak zorgt voor een goede basis om online succesvol te worden.
Vraag 6: Wanneer is jouw bedrijf een succes?
Bij het opbouwen van een onderneming is het belangrijk om zicht te hebben op wanneer het voor jouzelf een succes is. Naast dat je enthousiast bent over jouw product of dienst moet je ook je eigen broek kunnen ophouden en dat van jouw personeel. Er moet zelfs een beetje geld overblijven om te kunnen investeren zodat je ook in de toekomst voor de concurrentie uitblijft.
Wanneer jouw bedrijf een succes is heeft helemaal te maken met hoe jij dit succes voor je ziet. Ook hierbij moet je je afvragen of je de lat ook niet te hoog legt.
Wij hebben gezien dat bij succesvolle ondernemingen hier flexibel mee werd omgegaan en dat het langere termijn doel vaak leidend werd gehouden. Een organisatie leeft wel door de omzet die wordt gemaakt en dit moet vanaf dag 1 meegenomen worden in het bedrijf. Daarnaast betekent dit ook dat je de knoop moet kunnen doorhakken bij moeilijke keuzes. Levert iets niet op wat je verwacht had dan kan het zijn dat je aan jouw businessmodel moet gaan sleutelen.
Vraag 7: Wat denk je zelf nodig te hebben om dit succes te behalen en hoe zit het plan eruit?
Voortborduren op vraag 6 is dat je je afvraagt wat er nodig is om dit succes te behalen. Welke middelen moet je hebben om vorm te geven aan jouw doelen? Wellicht mis je nog bepaalde kennis in jouw organisatie of kom je op bepaalde vlakken handjes tekort. Kortom wat heb je allemaal nodig om jouw succes te behalen en hoe zit eigenlijk jouw plan hierbij eruit?
Onze ervaring is dat het duidelijk hebben van wat je nodig hebt om je eigen succes te behalen je scherper maakt voor kansen en mogelijkheden. Focus is ook weer het sleutelwoord hierin.
Vraag 8: Hoeveel tijd heb je om er een succes van te maken?
Om ergens een succes van te kunnen maken moet je er tijd en energie in kunnen steken. Succes is niet iets wat je op de achtergrond kunt creëren waarbij je passief tot niks hoeft te doen. Je zal immers alles op alles moeten zetten om je idee van de grond te krijgen.
Hoeveel tijd heb jij hiervoor over? Heb je hier op dit moment wel genoeg tijd voor? Kan je ook op uitdagingen springen en bijsturen waar nodig?
Wij hebben gezien dat het opzetten van een onderneming veel tijd en energie in beslag neemt. Je zal immers alles op alles moeten zetten om er een succes van te maken. Het hebben van focus is essentieel hierheen want je zal overspoeld worden door informatie en het vasthouden aan je eigen plan hierin is van levensbelang.
Vraag 9: Hoe zit de markt waarin je actief bent over 1 jaar eruit? Over 5 jaar? Zelfs over 10 jaar?
Als je actief bent als een onderneming is het goed om een duidelijke toekomstvisie te hebben. Kan jij je voorstellen hoe de markt eruit komt te zien waarin je actief bent over 10 jaar? Natuurlijk een lastige vraag, niemand weet hoe de toekomst er echt uit komt te zien. Door hier wel over na te denken kan jij meehelpen aan het vormgeven van deze markt en beter nog deze naar jouw hand zetten!
Onze ervaring is dat het hebben van een goede toekomstvisie een goede richting geeft aan jouw organisatie en ook focus inbouwt. Markten veranderen snel dus jouw plan moet niet in beton gegoten zijn en moet zich kunnen aanpassen aan de huidige wensen en eisen uit de markt. Hoe duidelijker en helderder jouw visie is hoe gerichter jij kan toewerken naar jouw online succes.
Vraag 10: Waar ben je zelf goed in en waarin niet?
Onze laatste vraag alweer! Als ondernemer of initiatiefnemer is het belangrijk om te weten waar je goed in bent. Er zal van alles van je gevraagd worden en het hebben van verschillenden petten op is meer regel dan uitzondering. Toch zal het zo zijn dat je niet overal een ster in bent en is het zelfs slimmer om eventueel (externe) expertise in te huren. Het is belangrijk om breed georiënteerd te zijn en goed zicht te hebben op je eigen minder goede punten.
De beleving die wij hiermee hebben is dat het belangrijk is om een goed team om je heen te bouwen. Het team zal moeten bestaan uit verschillende disciplines die jouw ondersteunen, kritisch zijn en kunnen adviseren waar mogelijk. Jij hakt de knoop door en zorgt ervoor dat jullie als bedrijf vooruitkomen.
Have fun!
Wij hopen dat wij jou doormiddel van dit artikel hebben mogen inspireren om goed na te denken over welke richting jij op wilt gaan met jouw organisatie. Online succes komt niet zomaar aanwaaien maar met een goed plan zijn de eerste stappen gezet. Ondernemen is een onwijs avontuur en brengt natuurlijk bepaalde uitdagingen met zich mee. Goed zicht hebben op jouw richting zorgt ervoor dat je efficiënter bij jouw doel komt. Wij wensen jou in ieder geval heel veel succes!